در اين مقاله خودرو زانتيا را به طور تخصصي معرفي خواهيم كرد و ميگوييم كه ريمپ براي ايسيو اين خودرو از چه پتانسيلي بر خوردار است. براي انجام ريمپ زانتيا مي توانيد با تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ همراه باشيد و از تغييرات مربوط به ريمپ براي اين خودرو متعجب بشويد.
معرفي خودروي زانتيا
زانتيا در ايران با مدلهاي زير ارائه شد:
SX 2.0 داراي موتور ۲۰۰۰ بوده ولي از چند آپشن نظير ترمزABS ، ايربگ سرنشين و مه شكن جلو بي بهره است.
۱۸۰۰ داراي موتور ۱۸۰۰ است و خودرو به سيستم ABS مجهز مي باشد. از قطعات دكوراتيو طرح چوب هم برخوردار مي باشد. بصورت استاندارد مجهز به ايربگ راننده، سرنشين و ايربگ سايد مي باشد.
۲۰۰۰ exclusive از موتور ۲۰۰۰ بهره برده و ترمز ABS و مه شكن جلو بصورت استاندارد بر روي آن نصب است. ولي از ايربگ سايد و طرح چوب داشبورد خبري نيست.
Facelift اين مدل به لحاظ فني همان مدل ۲۰۰۰ است كه در نماي جلو تغييراتي داشته و مورد استقبال هم قرار نگرفت.
مزاياي زانتيا: آپشنهايي همچون ايربگ، ترمز ABS و قابليت تنظيم ارتفاع . زانتيا و ۲۰۶ اولين خودروهايي بودند كه در ايران با سيستم ضد سرقت (immobilizer) عرضه شدند.
ايرادات زانتيا: بالا بودن قيمت قطعات مصرفي و بدنه. همچنين هزينه هاي نگهدري سيستم تعليق كه معمولاً با نشتي يا خرابي خود را نشان ميدهد. پايين بودن دهانه ورودي هوا، كه در صورت عبور از مسيرهاي پر آب احتمال ورود آب به موتور و تخريب جدي آن وجود دارد.
سيستم هيدرونيوماتيك در زانتيا، موجب شده تا سيستم تعليق (با قابليت تنظيم ارتفاع)، سيستم فرمان هيدروليك و سيستم ترمز در اين خودرو به همديگر وابسته باشند. بنابراين كم شدن يا نشتي سيستم تعليق بر روي اين چند سيستم، همزمان تاثير گذار خواهد بود.
آيا ايسيو موتور زانتيا ۱۸۰۰ با پارس ELX يكي است؟
به لحاظ سخت افزاري بله ولي به لحاظ نرم افزاري با هم فرق دارند. زانتيا ۱۸۰۰ داراي سنسور اكسيژن دوم بعد كاتاليست و سنسور شتاب مي باشد كه در پارس ELX وجود ندارد.
زانتيا من ۵ سال پيش خيلي راحت تا سرعت ۲۱۰ كيلومتر بر ساعت مي رفت اما الان نهايتا ۱۹۰ تا مي رود، آيا با ريمپ درست مي شود؟
معمولا بسياري از دارندگان زانتيا، انتظار دارند به سرعتهاي بالاتري دست پيدا كنند. در صورتيكه خودرو به لحاظ فني و گرفتگي كاتاليزور مشكلي نداشته باشد، با كاليبره كردن آن با بنزين جديد اين نياز رفع خواهد شد.
آيا با ريمپ خودرو ، دماي آب زانتيا هم پايين مي آيد؟
روشن شدن فن در خودروي زانتيا در كنترل ايسيو نيست. شما مي توانيد با تعويض يونيت فن خودروي خود با نوع سبز رنگ، روشن شدن دماي فن را تا ۷ درجه كاهش دهيد.
شما ريمپ را توصيه مي كنيد يا ايسيوهاي استند الون (STAND ALONE) ؟
از قديم گفته اند هر چه پول بدي آش ميخوري. طبيعتاً هزينه ريمپ از ايسيو هاي استندالون يا اجاستبل بسيار پايينتر است. ايسيوهاي استندالون مناسب خودروهايي است كه ايسيو فابريك براي آنها يافت نميشود يا تغييرات بنيادي در موتور ايجاد شده كه از قابليت هاي ايسيوي فابريك كاملا خارج است. البته بايد بدانيد در صورت تمايل به استفاده از ايسيوهاي استند الون يا adjustable شما به سيم كشي مجدد موتور و اتاق جهت فعالسازي نشانگرها احتياج داريد. بنابراين هزينه سيم كشي و كاليبراسيون مجدد اين ايسيوها به هزينه هاي شما اضافه ميگردد.
در مركز تخصصي دكتر ريمپ تمامي كارهاي تيونينگ خودرو و ريمپ ايسيو انجام ميشود و با گارانتي 2 ساله برخوردار ميباشد.
زانتيا در ايران با دو موتور عرضه شده:
موتور ۱۸۰۰ سي سي ۱۶ سوپاپ LFY با توان ۱۱۰ اسب بخار ايسيو BOSCH MP 7.3
موتور ۲۰۰۰ سي سي ۱۶ سوپاپ RFV با توان ۱۳۵ اسب بخار ايسيو BOSCH MP 5.2
جالب است بدانيد موتورهاي زانتيا خيلي راحت قابل نصب بر روي خانواده پژو مي باشند. به همين دليل بعدها ايران خودرو، پارس ELX را با موتور ۱۸۰۰ ۱۶ سوپاپ عرضه كرد و خيلي از افراد نيز موتور ۲۰۰۰ اين خودرو را بر روي خانواده ۴۰۵ نصب مي كنند.
ECU زانتيا به دليل قديمي بودن، قابل برنامه ريزي از پورت OBD نيست. بنابراين بايد آنها را باز نموده و از قطعه زيف براي پروگرم مجدد آن استفاده كرد. اين فرايند كاري، بسيار دقيق و ظريف است و بايد به نحوي صورت گيرد كه برد اصلي آسيب نبيند.
چرا خودرويمان را بايد ريمپ كنيم؟