آرشیو خرداد ماه 1400

ريمپ و تيونينگ خودرو هاي مسابقه اي و خارجي و ايراني

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

ريمپ چانگان ايدو بخش دوم

۱ بازديد

در اين مقاله قصد داريم از خودرو چانگان ايدو به طور دقيق و مفصل صحبت كنيم. از مشخصات فني اين خودرو و معايب و مزايا و تغييرات ايجاد شده توسط ريمپ خودرو خواهيم گفت. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ با چندين سال تجريه در خصوص ريمپ و تيونينگ خودرو هاي مسابقه اي و شهري و خارجي توانسته است موفقيت هاي زيادي كسب كند با ما همراه باشيد.

با ريمپ چانگان ايدو تمامي معايب موتور خودروي خود را يكجا برطرف كنيد

ريمپ چانگان ايدو مي تواند توان، گشتاور و شتاب خودروي شما را به طرز چشمگيري افزايش دهد.

با ريمپ چانگان ايدو مصرف سوخت در خودرو كم و بسياري از معايب موتور خودرو رفع خواهد شد.

در ابتدا لازم است بدانيم در طي فرايند ريمپ چه اتفاقي رخ مي دهد كه مي توان اينگونه توان خودروي شما

را ارتقا دهد؟

ريمپ در واقع برنامه ريزي مجدد كامپيوتر خودرو يعني ايسيو به حساب مي آيد.

كمپاني سازنده خودرو ها با برنامه ريزي ايسيو به عنوان مغز خودرو به انژكتورها دستور مي دهند كه چه ميزان

سوخت را چه زماني براي موتور فراهم آورند. شركت هاي سازنده استاندارد خاصي را براي تمامي خودرو ها بدون

در نظر گرفتن كاركرد خاص و يا شرايط محيطي خاص در نظر مي گيرند. در ريمپ ECU با تغيير پاشش يا زمان جرقه زني، تغيير مجدد اكتان و… بسياري از مشكلات در خودرو را كه ماحصل استاندارهاي يكسان شركت هاي خودرو سازي بدون در نظر گرفتن شرايط كاربر است را مي توان رفع نمود. ريمپ تخصصي است كه بايد به دست افراد كاملا حرفه اي انجام شود در غير اين صورت مي تواند خسارات جبران ناپذيري به موتور خودرو وارد نمايد اما شما با اندكي هزينه ريمپ ايسيو در نزد افراد حرفه اي و متخصص مي توانيد رانندگي لذت بخشي را تجربه نماييد.

معرفي چانگان ايدو

شركت چانگان كه در 152 سال پيش كار خود را با اسلحه سازي آغاز كرده بود، در سال 2010 به چهارمين كمپاني خودروسازي چين تبديل شد. چانگان ايدو به عنوان يكي از محصولات اين شركت در مارس 2012 ميلادي روانه بازار خودروي چين شد و همچنين در همين سال در نمايشگاه خودروي فرانكفورت مورد بازديد شركت كنندگان قرار گرفت. چانگان ايدو در ايران توسط شركت سايپا وارد بازار خودروي ايران شد. كابين مدرن، صندوق بار بزرگ از مزيت هاي چانگان ايدو به شمار مي رود. موتور 1.6 ليتري آن از نظر شاخص هاي محيط زيستي بسيار پاك ارزيابي شده و يكي از بهترين خودروهاي چين به لحاظ سازگار با محيط زيست به شمار مي رود. توان موتور برابر با 120 اسب بخار و خروجي گشتاور در آن، برابر با 160 نيوتون متر است. سيستم انتقال قدرت در چانگان ايدو از يك گيربكس چهار دنده اي اتوماتيك نيز بهره مي برد. اين خودرو داراي 4 سيلندر و 16 سوپاپ با آرايش خطي و مستقيم است. ظرفيت باك در آن 52 ليتر است.

اين خودرو مجهز به سيستم ترمز ضد قفل ABS و چهار كاناله و EBD است و همچنين با دو كيسه هوا ايمني قابل قبولي را براي سرنشينان خود فراهم آورده است.

ريمپ خودرو چانگان ايدو در سه سطح انجام مي شود:

1-      ريمپ چانگان ايدو در سطح استيج 1 يا سطح شهري كه در اين سطح از ريمپ ايسيو در جدول پاشش سوخت و مقدار جرقه زني تغييرات اساسي ايجاد مي شود كه منجر به افزايش شتاب و توان خودرو تا مقدار 10 الي 15 درصد مي شود از اين سطح از ريمپ براي افرادي كه تمايل به يك رانندگي لذت بخش در سطح شهري دارند توصيه مي شود.

 

2-    ريمپ چانگان ايدو در سطح استيج 2 يا سطح بيرون شهري كه در اين سطح از ريمپ ايسيو علاوه بر تغيير در جداول پاشش سوخت و مقادير جرقه زني، تغييرات اساسي در ميزان اكسيژن ورودي و دريچه هاي گاز نيز انجام مي شود كه منجر به فزايش شتاب 15 الي 20 درصدي توان موتور و شتاب خودرو مي شود. براي كسب نتيجه قطعي بايد علاوه بر ريمپ خودرو استيج 2 تقويت مكانيكي موتور در هدرز و كيت مكش نيز انجام شود.

3-      ريمپ چانگان ايدو در سطح استيج 3 كه براي شركت در مسابقات رالي و با سوخت هاي خاص انجام مي شود. همچنين در اين سطح بايد تقويت مكانيكي موتور خودرو به طور 100 درصد انجام گرفته باشد.

مشكلاتي كه با ريمپ چانگان ايدو رفع مي شود

ريمپ چانگان ايدو موجب افزايش مطلوب شتاب در خودرو با تغييرات برنامه نويسي جداول جرقه زني و پاشش سوخت مي شود.

افزايش قدرت موتور و گشتاور خودرو با ريمپ ايسيو در چانگان ايدو ايجاد مي شود

REMAP ECU باعث كاهش دماي فن در چانگان ايدو خواهد شد

رفع لرزش خودرو در حالت درجا را نيز درپي خواهد داشت

باعث رفع مشكل استارت سرد در خودرو نيز مي شود

همچنين باعث كاهش مصرف سوخت و تطابق با سوخت موجود در جايگاه هاي ايران مي شود

باعث رفع كپ حين حركت خودرو خواهد شد

باعث حذف صداي ناك در خودرو مي شود

ريمپ ايسيو موجب رفع تاخير پدال گاز نيز خواهد شد.

 

 

ريمپ خودرو بخش ششم

۲ بازديد

امروزه خيلي ها از راندمان و پيشرانه ضعيف خودرو و مصرف بيش از اندازه سوخت ماشين خود گله مند هستند. ما با انجام ريمپ خودرو توانسته ايم ايرادات خودرو مانند كپ پدال گاز و ضعيف بودن پيشرانه مخصوصا در سر بالايي ها و مصرف سوخت زياد را بر طرف كنيم. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ چندين سال تجربه در خصوص تيونينگ و ريمپ خودرو هاي مسابقه اي و شهري و خارجي را دارا مي باشد.

ريمپ چيست؟

ريمپ ايسيو به انجام يك سري بازتنظيمات نرم‌افزاري و تغيير پارامترهاي واحد كنترل الكترونيكي خودرو ( ايسيو) گفته مي‌شود كه مي‌توان به كمك آن بهره‌وري كاركرد موتور را بر حسب شرايط تغيير داد و ارتقا بخشيد.

كارخانجات سازنده اتومبيل معمولا يك نوع تنظيمات نرم‌افزاري را بر روي ايسيو آپلود كرده و محصولات خود را با همان مپ يا تنظيمات يكسان راهي نواحي مختلف يك كشور مي‌كنند. در چنين شرايطي ممكن است كيفيت آب و هوا، دما، ارتفاع و ساير ويژگي‌هاي جغرافيايي يك منطقه كشور نسبت به ناحيه ديگر آن متفاوت باشد. تحت اين وضعيت اي سي يو در تمامي مناطق به صورت يكسان عمل كرده و تنظيمات آن در بخش‌هايي همچون آوانس جرقه، ميزان و زمان پاشش سوخت، زمان شروع به كار فن رادياتور و غيره، در تمامي نواحي جغرافيايي كشور يكسان خواهد بود.

حال فرض كنيد اگر يك منطقه داراي ارتفاع بالاتري نسبت به ساير مناطق كشور باشد، بنابراين غلظت اكسيژن، دما و فشار هواي آن منطقه با ساير نواحي متفاوت بوده و هوايي كه وارد موتور خودرو مي‌شود از ويژگي‌هاي متفاوتي با ساير مناطق برخوردار است. حال اگر ايسيو تحت شرايط ثابت و بدون در نظر گرفتن كيفيت متفاوت هواي منطقه اقدام به پاشش سوخت كند، احتمالا موتور تمامي راندمان خود را به نمايش نخواهد گذاشت و بخشي از توان آن غير قابل استفاده باقي خواهد ماند؛ تحت اين شرايط پيشرانه دچار ريپ و بد كار كردن خواهد شد.

اگر بخواهيم از بوجود آمدن اين مشكل پيشگيري كنيم، مي‌توان با تغيير پارامترهاي مربوطه در ايسيو نظير جداول سيستم جرقه و سوخت‌رساني، زمان و ميزان پاشش سوخت و غيره را تغيير داد و به ارتقاي راندمان موتور بر حسب شرايط آب و هواي آن منطقه كمك شاياني كرد. همچنين كيفيت متفاوت سوخت نيز مي‌تواند شرايط مشابهي را براي پيشرانه ايجاد كند و موجب كاهش راندمان آن شود.

بنابراين تغيير پارامترهاي مربوط به هر بخش در نرم افزار يا مپ ايسيو مي‌تواند موجب بهبود عملكرد، افزايش شتاب، كاهش ناك و تقليل مصرف سوخت خودرو شود. به عنوان مثال در ريمپ مي‌توان پارامترهاي سيستم سوخت‌رساني و جرقه‌زني را فقط در دورهاي بالاي موتور تغيير داد كه در اين صورت، به هنگام باز شدن كامل دريچه گاز و افزايش دور موتور شتاب بيشتري نصيب اتومبيل مي‌شود و پس از پايين آمدن دور موتور، دوباره پيشرانه در همان شرايط استاندارد به كار خود ادامه مي‌دهد تا در حالت عادي تغييري در ميزان مصرف سوخت پديد نيايد.

چه پارامترهايي توسط ريمپ قابل تغيير است؟

تغيير پارامترهاي جداول سيستم سوخت رساني و جرقه زني: به كمك تنظيم مجدد يا ريمپ سيستم سوخت و جرقه مي‌توان ميزان مصرف سوخت و قدرت پيشرانه را در اين قسمت ارتقا بخشيد.

 تغيير پارامترهاي مرتبط با سامانه زمانبندي متغير سوپاپ‌ها: در اين بخش نيز مي‌توان برحسب نياز جداول گشتاور و توان پيشرانه را مورد بازنگري قرار دارد.

تغيير پارامترهاي سيستم توربوشارژ: در اين بخش مي‌توان پارامتر جداول بوست توربوشارژ را تغيير داده و موجب افزايش بوست توربو در محدوده‌ ايمن شد. در نتيجه راندمان مجموعه توربوشارژ افزايش يافته و لگ توربو كاهش مي‌يابد كه باعث زودتر وارد شدن توربوشارژ به مدار مي‌شود.

 

تغيير پارامترهاي سامانه منيفولد هواي ورودي: در اين بخش مي‌توان جريان گردابي هوا را در دورهاي متفاوت موتور مورد بازنگري قرار داد.

بازنگري جداول پارامترهاي دريچه گاز: با بازنگري پارامترهاي اين بخش مي‌توان تاخير پدال گاز را در لحظه فشردن پدال كاهش داد و از افزايش دقت واكنش پيشرانه لذت دارد.

تغيير در پارامترهاي مرتبط با دماي عملكرد فن رادياتور: در مناطق با آب و هواي گرم نظير مناطق جنوبي كشور، افزايش بيش از حد دماي پيشرانه موجب سوختن واشر سرسيلندر و خرابي موتور خواهد شد. به كمك ريمپ مي‌توان نقطه عملكرد فن خنك كننده را پايين آورد تا اين وسيله در دماهاي پايين‌تر شروع به كار كند و اجازه افزايش بيش از حد دماي موتور را ندهد.

همچنين به وسيله ريمپ ايسيو مي‌توان موارد ديگري نظير: رفع محدوديت سرعت خودرو كه از سوي كمپاني سازنده اعمال شده است، حذف سنسور اكسيژن دوم و تغيير پارامتر جداول گشتاور پيشرانه را به انجام رساند.

در پايان توصيه مي شود جهت انجام هرگونه عمليات ريمپ به مراكز مجاز و داراي پروانه كسب معتبر با سابقه كاري بالا مراجعه كنيد تا متحمل زيان‌هاي احتمالي ناشي از ريمپ ناصحيح ايسيو نشويد.

ريمپ ام وي ام 530 بخش دوم

۷ بازديد

ريمپ خودرو ام وي ام 530 با ايسيو بوش در مركز تيونينگ دكتر ريمپ انجام ميشود ريمپ ايسيو اين خودرو با در نظر گرفتن معايب اين خودرو مانند كم بودن كشش و قدرت موتور خودرو در سر بالايي ها و مشكل كپ پدال گاز را در نظر گرفته و با انجام اين فرايند تمامي آنها را با بهترين برنامه بر روي ايسيو شما نصب و خوانده شده و بهترين راندمان را از خودرو شما ميگيريم.

فيلم رفع لرزش خودرو در حالت سلو و سرد توسط ريمپ ايسيو ، در اين حالت بوي بد كه نتيجه بد سوختن بنزين

است از خودرو ساطع ميشود و فرمان ماشين ميلرزد

رفع بوي بد اگزوز با افزايش دور موتور به 950 توسط ريمپ ايسيو حاصل گرديد

 ريمپ چيست؟ريمپ كردن در واقع تقويت نرم افزاري ايسيو ( كامپيوتر ) خودرو ميباشد كه عمر موتور را افزايش ميدهد ، اين افزايش عمر سبب بيرون آمدن خودرو از فشار در شرايط مختلف ميشود. اي سي يو خودرو MVM530 از نوع بوش 7.9.7 است

جالب است بدانيد ريمپ MVM530 به اين صورت بهره وري را بالا ميبرد كه در واقع ايسيو خودرو قابليت استفاده از 60 الي 70 % موتور شما را دارد ، كه با ريمپ كردن استاندارد ، توان به 80 الي 90 درصد افزايش پيدا كرده و باعث ميشود موتور در حالت فشار ، پاشش سوخت بيش از حد براي به جلو راندن خودرو انجام نداده و موتور با نفس بيشتري كار كند. در نهايت عمر موتور بيشتر و در نتيجه حركت خودرو روان تر مي گردد

 ريمپ ام وي ام 530

صفر تا 100 mvm  معمولا  13 ثانيه  مي باشد كه بستگي به مدل و نوع ايسيو و سراشيبي و دست فرمان راننده متفاوت است. در مركز ريمپ ايسيو دكتر ريمپ كه در تهران واقع است و خدمات شهرستان هم ميدهيم،  ما افزايش شتاب اوليه و ثانويه چشمگيري را براي mvm رقم ميزنيم و كار را با گارانتي دكتر ريمپ خدمت شما تقديم ميكنيم ، 2 تا 2.5 ثانيه تفاوت در صفر تا صد اين خودرو ، نتيجه چيپ تيونينگ معادل 16 تا 18 درصد افزايش بازده در اموي ام 530 ميباشد كه با تقويت سيستم برقي و سوخت رساني ميتوان تا 20% تغيير را انتظار داشت.

ريمپ چيست و چه كاربردي دارد؟

۱ بازديد

در مقاله ريمپ چيست شماره 6 كاملا خوانندگان اين مقاله را با علم ريمپ را آشنا كرديم حا در اين مقاله قصد داريم از مزايا و معايب ريمپ ايسيو و چگونه انجام دادن آن بر ريو خودرو را توضيح دهيم. حتما قبل از انجام ريمپ خودرو خود از مركز تيونينگ و ريمپ مورد نظر خود كاملا اطمينان كسب كنيد و بعد خودرو خود را به شخص مورد نظر بسپاريد.

حال معايب عمل ريمپ ( Remapping ) را ميخواهيم بيان كينم كه از اهميت فراوني برخوردار مي باشد

ريمپ چيست؟ ريمپ به معناي بازنگري دوباره برنامه ECU خودرو براي اپتيمم سازي موتور است. ريمپ اگر توسط افراد متخصص انجام نشود باعث اسيب جدي به موتور مي شود

اگر آوانس جرقه زني افزايش يابد باعث افزايش قدرت موتور مي شود، نكته قابل توجه اين است كه تمامي تغييرات ريمپ اي سي يو با توجه به شرايط آب و هوايي و جغرافيايي و كيفيت سوخت بنزين ايران تغيير مي يابد تا بدون ايجاد مشكل در موتور و كاهش عمر موتور اين تغيير انجام شود. نكته قابل توجه اين است كه خودرو هاي استاندارد كه فاقد هدرز، كيت مكش ورود هوا و … اگر بدون در نظر گرفتن كيفيت سوخت اقدام به افزايش زياد اوانس جرقه براي حصول حداكثر قدرت گردد منجر به ناك (احتراق پيش رس) و افزايش دماي احتراق ميگردد. در حالت ناك نرخ انتقال حرارت نزديك به ۱٫۷ برار ميگردد و گاها باعث ذوب شدن پيستون مي شود و همين افزايش دما تخريب كتاليزور و آب شدن يا  آسيب به سوپاپ ها را نيز در پي دارد

افزايش آوانس جرقه بايد بر اساس طراحي موتور انجام شود. به اين دليل كه موتورهاي جديد محفظه احتراق توسعه يافته تري دارند و قابليت تحمل تراكم بالاتر و اوانس جرقه بيشتر بدون ناك را دارند. نتيجه آنكه در زمان ريمپ اي سي يو ميزان آوانس جرقه كاملا بايد بر اساس شرايط و نوع موتور انجام گردد. افراد غير متخصص به علت عدم آگاهي و دانش آكادميك در حوزه خودرو آوانس جرقه را به صورت كاملا غير حرفه اي تغيير مي دهند كه همين امر باعث شكستن پيستون، ذوب شدن آن و ياتاقان زدن خودرو مي شود

اگر در حين انجام عمليات ريمپ ECU توسط افراد غير متخصص سوخت به صورت غير اصولي كم يا زياد شود، علاوه بر افزايش مصرف سوخت باعث آسيب هاي همچون خرابي كاتاليست، افزايش دماي موتور، سوختن واشر سرسيلندر و … مي شود

افراد غير حرفه اي با تغيير در برنامه ايسيو اقدام به حذف سنسور ميل سوپاپ مي كنند تا خطاي سنسور موقعيت ميل سوپاپ را حذف كنند. اين افراد به جاي حل مسئله و رفع سر منشا ايراد صورت مسئله را پاك ميكنند ، حذف سنسور ميل سوپاپ باعث مي شود كه حالت پاشش سوخت از ترتيبي به نيمه ترتيبي تغيير كند كه همين امر باعث افزايش سوخت مي شود ، نكته بسيار مهم اينكه در موتور هايي كه داراي سيستم متغيير سوپاپ VVT هستند مانند سمند موتور ملي EF7 حدف سنسور ميل سوپاپ با ريمپ اي سي يو منجر به از كار افتادن سيستم متغيير سوپاپ شده و موقعيت ميل سوپاپ نسبت به ميل لنگ به هم ميريزد. همين امر باعث كاهش شديد قدرت موتور و افزايش مصرف ميگردد

افراد غير حرفه اي اقدام به افزايش كاتاف موتور هم زمان با ريمپ خودرو ميكنند كه امر بين تيونر ها امري رايج است اما افزايش كاتاف بدون افزايش راندمان حجمي امري بسيار غير حرفه اي بوده كه نه تنها منجر به افزايش قدرت موتور نمي شود بلكه باعث افت توان موتور و آسيب جدي به قطعات ميگردد. نكته مهم اين است كه افزايش كاتاف با ريمپ ايسيو زماني مجاز مي باشد كه راندمان حجمي موتور با لوازمي مانند هدرز، ميل سوپاپ، كيت مكش و … افزايش يافته باشد

ريمپ خودرو چگونه انجام مي شود؟

روش ريمپ

ريمپ ‏در گذشته عمدتا بر روي وسايل نقليه توربو كه واحد مدرن كنترل الكترونيكي موتور‎) ‎‏ECU)‏‎ ‎داشتند انجام مي شد اما امروزه اين كار از طريق ‏وصل ‏كردن ابزارهاي تخصصي به پورت دياگ خودرو كه آن را تحت‎ ‎عنوان پورتOBD ‎‏ نيز مي شناسيم با سهولت امكان پذير است.‏‎‎ (On-board ‎Diagnositics)‎‎‏در واقع در تمام خودروهايي كه داراي سيستم الكترونيكي كنترل موتور يا ايسيو هستند امكان ريمپ وجود دارد، اما با ‏پديدار شدن پورت ‏‏OBD‏، صنعت ريمپ يا ريمپينگ خودرو به طرز چشم گيري دچار تحول و پيشرفت شد.‏ در واقع از پورت ‏OBD‏ به عنوان رنسانسي در حوزه ريمپ ايسيو خودرو ياد ميشود

با وصل كردن دستگاه هاي خاص به طور مثال دستگاه هاي پروگرامر ‏‎(Programmer)‎‏ به پورت OBD كار امكان خواندن نرم افزار اصلي كارخانه، ويرايش و اعمال ‏تغييرات مورد نظر بر روي اطلاعات ايسيو كه در بخش هايي تحت ‏عنوان جداول (Maps) ذخيره شده اند وجود دارد. ابزارهاي مختلفي براي خواندن نوع ‏خاصي از فايل ها يا ‏Firmware‏ كارخانه موجود در ايسيو وجود ‏دارد

پارامترهاي فايل ها يا اطلاعات پيشفرض كارخانه مانند تزريق سوخت، فشار بوست، فشار ريل سوخت، فشار پمپ سوخت و زمانبندي احتراق ‏براساس ‏محدوديت هاي ايمني كه توسط يك متخصص ريمپ ايسيو تعيين مي شود، مجددا تنظيم و كاليبره مي شوند، بنابراين پتانسيل و كارايي‎ ‎‎‎(Performance) ‎‏نهفته در موتور كه اكنون آزاد شده بر قابليت اطمينان، سطح ايمني خودرو، مصرف سوخت و انتشارات تاثير منفي نخواهد ‏‏داشت. جداول ‏‎‎ايسيو خودرو ممكن است براي استفاده در شهر، استفاده در پيست مسابقه يا هر منظوري بنا بر درخواست مصرف كننده بهينه شوند. ‏پس ‏از انجام تنظيمات ‏‎(Adjustments)‎‏ فايل ويرايش شده با همان ابزار مورد استفاده براي خواندن اوليه به ‏ECU‏ بازگردانده مي شود

 

 

معايب ريمپ

۱ بازديد

امروزه ريمپ خودرو در ايران و جهان مورد استقبال قرار گرفته است. در اين مقاله از مزايا و معايب اين فرايند خواهيم گفت و اين موضوع را مورد بررسي قرار خواهيم داد. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ با چندين سال تجربه و علم كافي در اين خصوص موفق بوده است و در مسابقات درگ و ريس ايران افتخارات زيادي را كسب كند. با دكتر ريمپ همراه باشيد.

آيا ريمپ  خودرو كردن ضرري هم دارد؟

اين سؤال خيلي از شما دوستان است، جوابش هم بله است و هم خير. خيلي مهم است كه بدانيم چه كسي تيون انجام ميدهد ما مهندسين كامپيوتر خبره زياد داريم.

كساني كه نرم افزار ها را راحت حك كنند.

قفل نرم افزار را بردارند.

كساني كه مي توانند دسترسي پيدا كنند به يك سري جداول و مقادير مختلف

از همه مهم تر اين است كه آ ن ها بدانند با تغيير دادن آن پارامترها و آن اعداد و تايپ كردن يك عدد جديد توي آن جدول چه اتفاقي در موتور مي افتد؟

در واقع يك تيونر خوب اول بايد يك مكانيك خوب باشد، بايد موتوري ماشيني كه تيون مي كنند خوب بشناسد و بتواند در واقع پيش خودش بتواند تصور كند با اين تغيير چه اتفاقي توي آن موتور مي افتد؟

اين است كه صرفاً مثل يك بازي كامپيوتري يك سري عدد را بالا و پايين بكنيم اين تيون نيست، اين ميتواند عاقبت خيلي اسفناكي داشته باشد مخصوصاً توي ماشين هاي توربو.

در ريمپ مواظب خودرو هاي توربو باشيد

در ماشين هاي توربو با تغيير دادن مقدار سوخت، با كم كردن يا زياد كردن مي توانيد حرارت موتور را به شكل وحشتناكي پايين بالا ببريد و عمر يك موتور را خيلي زود كوتاه كنيد و موتور از بين برود. همين طور در جداول جرقه، همين طور در جداول حساسيت هاي عمل گرها خيلي راحت ميشود يك سنسور را حذف كرد، مي شود يك سنسور را كم اثر كرد اما نتيجه اي در مديريت موتور مي دهد و نحوهي كاركرد موتور ميتواند عاقبت خيلي خطرناكي داشته باشد.

در مقاله قبل ريمپ چيست اين فرايند را كاملا توضيح داده ايم.

ريمپ ايسيو چيست بخش 12

۱ بازديد

تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ با چندين سال تجربه در اين فرايند توانسته است در خصوص تيونينگ و ريمپ خودرو در مسابقات افتخارات زيادي را كسب كند. ما در مقالات قبل و در اين مقاله از ايسيو خودرو تا ريمپ و كاركرد هاي آن توضيح كاملي داده ايم. براي بهتر دانستن اين موضوع به سايت دكتر ريمپ مراجعه كنيد. دكتر ريمپ همراه هميشگي شما.

ريمپ ايسيو چيست؟ اگر شما هم با اين واژه آشنا باشيد شايد بدانيد كه روشي براي افزايش قدرت، شتاب و بالا بردن راندمان كاري موتور خودرو شماست. ايسيو يا ecu در واقع كامپيوتر خودرو است كه برنامه نويسي شده و به عمل بهينه سازي اين برنامه نويسي و كدها ريمپ مي گويند.

ريمپ چند مزيت كلي دارد:

كاهش دماي كاركرد فن

 با بهينه سازي اين كدها كه بر روي تمام محصولات ايران خودرو، سايپا، پارس خودرو، مديران خودرو و كرمان موتور قابل پياده سازي است، دماي كاركرد فن خودرو كاهش پيدا مي كند.

رفع كپ سر گاز

اكثر خودروهاي تازه كه دريچه گاز آنها برقي است، دچار مشكل كپ سر گاز هستند كه با چيپ تيونينگ اي سي يو مرتفع مي شود.

حذف كات آف

كات آف يا به عبارت ديگر محدوديت دورموتور اجازه نمي دهد كه شما از نهايت قدرت موتور بهره مند شويد، با ريمپ اي سي يو اين مشكل نيز برطرف مي گردد.

ريمپ چگونه انجام مي شود؟

نرم افزارها و كدهاي كامپيوتر خودرو شما در اين فرآيند تغيير مي كنند و يا اصطلاحا بهينه سازي مي شوند. نتيجه اين امر بهبود كاركرد پيشرانه و تقويت آن است. در زبان انگليسي Remap نوشته مي شود و هم براي خودروهاي قديمي و هم جديد كاربرد دارد.

در اين روش شتاب، قدرت خودرو و توان خروجي آن بالاتر مي رود و در عين حال نه تنها به موتور خودرو شما آسيبي وارد نمي كند بلكه باعث افزايش طول عمر آن نيز مي گردد. اين افزايش عمر نيز از افزايش بازده خروجي موتور نشات مي گيرد.

آيا ريمپ خودرو كردن باعث مي شود معاينه فني نگيريم؟

خير، برعكس با كاهش آلايندگي موتور در گرفتن برگه معاينه فني به شما كمك نيز مي كند، هم چنين ريمپ ايسيو باعث كاهش و مديريت بيشتر مصرف سوخت مي گردد.

يك نمونه ريمپ رايج

يكي از نمونه هاي رايج كه ريمپ بروي آن انجام مي شود، خودروي داخلي سمند است. ريمپ سمند مزاياي بسياري دارد:

1- افزايش سرعت و قدرت سمند

2- افزايش سرعت و شتاب سمند

3- كاهش دماي كاركرد فن

4- رفع كپ حين حركت سمند

5- برداشتن كاتاف ( حذف محدوديت دور موتور

6- كاهش مصرف سوخت ( تنها با فول ريمپ ارائه ميگردد

 

7 حذف لرزش خودرو در حالت درجا ( حالت سلو

8- حذف سنسور دوم اكسيژن در سمند يورو 4

از آنجايي كه سمند يكي از محصولات سنگين وزن ايران خودرو محسوب مي شود و بدليل وجود مشكلات نرم افزاري هماهنگي و قدرت زيادي در حركت ندارد، ريمپ مي تواند باعث كاهش فشارها به موتور آن شود. اين فشارها مي توانند منجر به برخي خرابي ها مانند افتادگي بدنه، لش و خرابي دسته موتورها و جلوبندي و لاستيك سابي شوند.

تمام مدلهاي مختلف سمند مانند SE، LX، EF7، سورن و سورن توربو را مي توان با ريمپ به طول عمر موتورشان با كاهش گازهاي NOX در محفظه احتراق سيلندر كمك كند.

 

 

ريمپ پرايد بخش سوم

۱ بازديد

در اين مقاله از ريمپ پرايد و مشخصات فني خودرو پرايد خواهيم گفت. اين خودرو توليد شده كمپاني سايپا ميباشد كه پرايد 111 و پرايد 131 2 تيپ پر طرفدار اين خودرو مي باشد. اين خودرو هم مانند خودرو هاي ايراني از مشكلات زيادي بر خوردار است كه در ادامه اين مقاله از ريمپ و مزاياي اين فرايند خواهيم گفت با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.

پرايد به پيشرانه 4 سيلندر خطي 8 سوپاپ با حجم 1323 سي‌سي مجهز شده‌است كه توان توليد حداكثر 71 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقيقه و حداكثر 108 نيوتن‌متر گشتاور در 2750 دور در دقيقه را دارد. پرايد نيروي توليد شده توسط پيشرانه را به‌وسيله يك گيربكس 5 سرعته دستي به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌كند. شتاب صفر تا 100 اين خودرو در حدود 14 ثانيه و حداكثر سرعت آن 160 كيلومتر بر ساعت گزارش شده‌است. البته سعي كنيد به هيچ‌وجه اين سرعت‌ها را با خودروي پرايد تست نكنيد.

دردسرها و مشكلات موتور پرايد، چه انژكتوري و چه كاربراتوري، هميشه حرف همه خريداران اين خودرو بوده‌است. به‌گونه‌اي كه بعد از مدتي استهلاك موتور بالا رفته و ممكن است از خريد اين خودرو پشيمان ‌شويد. مشكلات فراوان موتور پرايد مانند خاموش كردن‌ زياد و ناگهاني، ريپ زدن موتور، خفه كردن و استارت نزدن و… حتي در برخي از مواقع بعد از تحويل گرفتن از نمايندگي نيز رخ مي‌دهد. در اين مواقع شما بايد با پرداخت مبلغي به نمايندگي به تعمير آن اقدام كنيد. درصورتي‌كه شركت خودروساز بايد تا چند سال خدمات پس از فروش را رايگان در اختيار خريداران قرار دهد.

آمار تصادفات جاده‌اي نشان از ناامني و تجربه رانندگي بسيار بد اين خودرو دارد. وزن سبك خودرو و كيفيت پايين قطعات پرايد مطمئنا بر رانندگي شما تاثير خواهد داشت. به‌دليل كم حجم بودن و كم توان بودن پيشرانه و همچنين ضعيف بودن گيربكس پرايد مي‌توان اين‌گونه نتيجه گرفت كه اين خودرو يك سدان قديمي، از دور خارج شده و ناامن است كه متاسفانه هنوز در دور رقابت با قيمتي غيرقابل‌قبول در بازار ايران خريدوفروش مي‌شود.دقت داشته باشيد كه اين خودرو بسيار سبك با پيشرانه نسبتاً ضعيف و همچنين سيستم تعليق نامناسب است كه فقط مي‌توان براي سفرهاي شهري آن هم با سرعت‌هاي پايين و با احتياط بسيار زياد بر روي آن حساب كرد و درصورتي‌كه قصد سفرهاي برون شهري داريد بايد بدانيد كه ريسك سفر شما به‌دليل مسائلي كه در پرايد وجود دارد بسيار بالا خواهد بود. چنانچه تصميم گرفته‌ايد سفر برون‌شهري را با پرايد انجام دهيد بهتر است با سرعت‌هاي پايين و حتي كمتر از 100 كيلومتر بر ساعت در جاده‌ها سفر كنيد. براي سفري ايمن، مسيرهاي خود را طوري انتخاب كنيد كه از جاده‌هاي چند لاين با عبور خودروهاي سنگين دور باشيد و بدون مشكل و خطرات سفر خود را به پايان برسانيد.

ريمپ خودرو بر روي موتور استاندارد: در اين مرحله بر روي جداول سوخت ،جرقه ، اكسيژن و دريچه گاز به نحوي تغييرات اعمال ميگردد كه بدون افزايش زياد مصرف سوخت حداكثر توان موتور و گشتاور تا ۱۰ % حاصل گردد. نكته قابل توجه اين است كه تمامي تغييرات با توجه به شرايط آب و هوايي و جغرافيايي و كيفيت سوخت بنزين ايران كاستومايز مي شود تا بدون ايجاد مشكل در موتور و كاهش عمر موتور ارائه گردد. نكته قابل توجه اين است كه خودروهاي  استاندارد كه فاقد هدرز، كيت مكش و… اگر بدون در نظر گرفتن كيفيت سوخت اقدام به افزايش زياد اوانس جرقه براي حصول حداكثر قدرت گردد منجربه ناك (احتراق پيش رس) و افزايش دماي احتراق ميگردد. در حالت ناك نرخ انتقال حرارت نزديك به ۱٫۷ برابر ميگردد و گاها باعث ذوب شدن پيستون مي شود و همين افزايش دما تخريب كتاليزور را نيز در بر مي گيرد.تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ از اعضاي انجمن ملي موتورايران ( مركز تحقيقات موتور ايران خودرو ) بوده و به تمامي بنچ مارك هاي حاصل از آزمايشات موتور دسترسي داشته و تغييرات را با علم كامل به اين موتورها انجام مي دهند.

A – در اين استيج تاخير دريچه گاز به طور كامل مرتفع شده و حداكثر توان و گشتاور ممكن به طور واقعي بدست مي ايد.

B – همچنين امكان حذف سنسور اكسيژن دوم يا غير فعال كردن و همچنين اصلاح پارامتر ها به طور كامل انجام ميگردد.

C – افزايش كاتاف نيز تا محدوده ۷۰۰۰ دور نيز كه محدوده ايمني است انجام ميگردد. به درخواست مشتري كاتاف تا دور بالاتر امكان پذير مي باشد اما نكته قابل توجه اين است كه افزايش كاتاف بدون افزايش راندمان حجمي هيچ تاثيري در توان خروجي موتور ندارد.

در مركز خدمات خودرويي دكتر ريمپ تمامي خدمات ريمپ ايسيو با ضمانت 2 ساله انجام ميشود.

 

ريمپ استپ وي بخش بيستم

۱ بازديد

در اين مقاله از دلايل ريمپ خودرو ساندرو استپ وي و تغييرات ايجاد شده در اين خودرو خواهيم گفت. اين خودرو مانند خودرو هاي ديگر از مزايا و معايبي برخوردار بوده كه به آنها پرداخته ايم. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ توانسته است با سالها ريمپ خودرو هاي مسابقه اي و تيونينگ آنها به افتخاراتي در مراحل ريس و درگ دست پيدا كند، ما را دراين مقاله همراهي كنيد.

از مزايا و معايب رنو ساندرو استپ وي چه مي دانيد؟

از مزايا و معايب رنو ساندرو استپ وي چه مي دانيد؟رنو ساندرو استپ وي اتوماتيك و دنده اي يكي از خودروهاي محبوب بازار است. اكنون قصد داريم معايب اين هاچ بك كراس پارس خودرو را بررسي كنيم.

به گزارش خودروتك به نقل از گجت نيوز ، رنو ساندرو استپ وي را بايد مدل قدبلند رنو ساندرو معمولي دانست كه شركت پارس خودرو آن را براي نخستين بار در سال ۱۳۹۵ روانه بازار كرد.

اين خودرو نسبت به رقباي چيني خود از كيفيت فني بسيار بالايي بهره مي‌برد و همين موضوع باعث شد تا آنچنان معايب آن به چشم مشتريان نيايد. توليد رنو ساندرو استپ وي به دليل مشكلات تحريمي و خروج شركت رنو از ايران در سال ۹۸ متوقف شد.

در ادامه قصد داريم شما را با معايب اين خودرو فرانسوي آشنا كنيم.

آشنايي با معايب رنو ساندرو استپ وي

كمبود امكانات رفاهي

رنو ساندرو استپ وي در حالي به بازار ايران عرضه شد كه در واقع شركت رومانيايي داچيا به عنوان زيرمجموعه رنو فرانسه آن را به توليد رسانده است. در واقع شركت داچيا وظيفه توليد مدل‌هاي ساده و اقتصادي محصولات رنو را بر عهده دارد و به همين دليل محصولات داچيا كه به بازار ايران عرضه شده‌اند، از امكانات رفاهي و ايمني محدودي بهره مي‌برند.

از طرفي نسل اول ساندرو استپ وي به بازار ايران عرضه شده كه تاريخ عرضه آن در بازارهاي جهاني به سال ۲۰۰۹ مربوط مي‌شود.  از اين رو نمي‌توانيم از اين خودرو انتظار داشته باشيم كه با محصولات جديد چيني به رقابت بپردازد. اين موارد باعث شده‌اند كه رنو ساندرو استپ وي در بازار ايران داراي امكانات رفاهي بسيار كمي باشد و با چنين شرايطي باز هم مشتريان براي خريد آن بايد هزينه زيادي بپردازند.

قديمي بودن طراحي ظاهري

رنو ساندرو استپ وي به عنوان نسخه ارتقا پيدا كرده رنو ساندرو معمولي محسوب مي‌شود. همچنين رنو ساندرو معمولي نيز مدل هاچ بك تندر ۹۰ يا لوگان به شمار مي‌رود كه نسل اول رنو لوگان در سال ۲۰۰۴ توسط داچيا به بازار عرضه شد. ۵ سال بعد شركت داچيا در سال ۲۰۰۹ رنو ساندرو و ساندرو استپ وي را طبق نسل قديم رنو كليو توليد و روانه بازار كرد. در حال حاضر بيش از ۱۰ سال از معرفي نسل اول ساندرو استپ وي مي‌گذرد و به همين دليل نسبت به رقباي چيني خود داراي ظاهر قديمي است. البته داچيا نسل دوم و سوم ساندرو استپ وي را توليد كرده است، اما در بازار ايران فقط نسل اول و قديمي آن وجود دارد.

نفوذ صدا به كابين

پس از خريد خودرو ساندرو استپ وي و بعد از مدت كوتاهي با نخستين عيب اين خودرو آشنا خواهيد شد و آن هم نفوذ صداي موتور به كابين است. ميزان نفوذ صداي موتور به كابين با افزايش دور موتور و سرعت خودرو افزايش پيدا مي‌كند و در مدل‌هاي اتوماتيك به دليل ۴ دنده بودن گيربكس، موتور بيش از حد گاز مي‌خورد و صداي موتور بسيار آزار دهنده خواهد بود. به دليل ضعيف بودن عايق‌بندي علاوه بر صداي موتور، صداي اطراف نيز به كابين نفوذ كرده و نارضايتي مالكان را به دنبال داشته است.

 نامتعارف بودن مصرف سوخت

ساندرو استپ وي را بايد يك خودرو اقتصادي دانست كه با هدف جذب نگاه مشتريان به بازارهاي مختلفي عرضه شده است، اما مصرف سوخت آن اقتصادي نبوده و مالكان مدل اتوماتيك اين خودرو در رانندگي در فضاي شهري از نامتعارف بودن مصرف سوخت آن خبر داده‌اند.

دلايل ريمپ ايسيو

موتور خودروهاي ساندرو و استپ­وي (نسخه اتوماتيك) از نوع K4M 697 بوده است كه  ۱٫۶ ليتر حجم دارد. اين موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نيوتون متر گشتاور توليد مي كند. در بخش اتوماتيك هم مانند مدل هاي AT تندر۹۰ و ساندرو با كد فني DP2 كه شباهت فني زيادي به AL4 هم دارد، ظاهر شده است و يك جعبه دنده چهار سرعته دارد. حالت تيپ ترونيك و دكمه رانندگي در جاده هاي لغزنده و برفي هم در اين گيربكس وجود دارد.

اين موتور با ايسيو Continental EMS 3134 عرضه شده و با دريچه گاز برقي و استاندارد آلايندگي يورو۴ كاليبره شده است. در زير به برخي معايب برنامه آن اشاره مي كنيم:

ساندرو استپ وي اتوماتيك به صورت تركيبي به ازاي هر ۱۰۰ كيلومتر مصرف سوخت ۸.۳ ليتري را به همراه دارد كه اين ميزان در جاده‌هاي درون‌شهري به ازاي هر ۱۰۰ كيلومتر حدود ۱۱ ليتر است. به همين دليل ساندرو استپ وي در برابر رقيبي چون پژو ۲۰۷ اتوماتيك ضعيف‌تر بوده و در حال حاضر به دليل افزايش قيمت بنزين بايد هنگام خريد به نامتعارف بودن مصرف سوخت ساندرو استپ وي توجه ويژه داشت.

هنگاميكه خودروي خود را براي ريمپ به دكتر ريمپ مي آوريد، برنامه خودروي شما خوانده شده و سپس با برنامه بهينه دكتر ريمپ كه به روش Optimum Calibration مجدداً براي شرايط آب و هوايي و سوخت بي كيفيت داخلي تنظيم شده است، ريخته مي­شود.

خلاصه مزاياي ريمپ:

۱) افزايش توان موتور تا ۵ اسب بخار و ۱۰ نيوتن متر گشتاور

۲) افزايش كشش بخصوص در سربالاييها و پُر بودن خودرو

۳) رفع كامل تاخير پدال گاز

۴) رفع  كُندي گيربكس نسبت به درخواستهاي راننده

۶) رفع خطاي كاتاليست و سنسور اكسيژن دوم ( درصورت حذف كاتاليست يا فرسودگي آن)

۷) كاهش مصرف سوخت تا يك ليتر بصورت تضميني

ريمپ چيست بخش بيستم

۱ بازديد

آيا تا به حال برايتان سوال پيش آمده ريمپ چيست؟ آيا ريمپ خودرو باعث چه كاركردي بر روي خودرو من خواهد داشت. آيا اين فرايند باعث خرابي ايسيو موتور و خودرو من ميشود. ما در اين مقاله ريمپ ايسيو را توضيح داديم و گفته ايم باعث چه تغييراتي بر روي خودرو شما انجام ميشود. تيم تخصصي تيونينگ دكتر ريمپ با 2 سال ضمانت كتبي خودرو شما را ريمپ ميكند.

ايسيو چيست ؟

تمامي وسايل نقليه مدرن شامل ECU (يا واحد كنترل ) است . ECU  مخفف electronic control Unit يك رايانه كوچك است كه كاركرد يك سيستم از خودرو را كنترل مي كند .

ECM مخفف engine control management واحد كنترل و مديريت موتور هر وسيله نقليه مي باشد . به واحد كنترل كننده موتور در اصطلاح عام ايسيو گفته مي شود . سازندگان خودرو از طريق تنظيم نرم افزار ايسيو به طور پيش فرض قبل از فرستادن وسيله نقليه به بازار، موتور را تنظيم مي كنند. اين كار به اين دليل است كه توليد كنندگان مجبور به فروش اتومبيل هاي خود در سراسر جهان هستند، به اين معني است كه در تنظيمات نرم افزاري ايسيو بايد شرايط آب و هوايي، قوانين و محدوديت ها و كيفيت متفاوت سوخت را در نظر بگيرند . به  همين دليل تنظيمات ايسيو به صورت كلي و با در نظر گرفتن تمامي پارامتر هاي كمي و كيفي دنيا و توليد انبوه انجام مي شود.

ريمپ خودرو چيست و چه عملكردي دارد ؟

ريمپ ايسيو نرم افزار تغيير يافته و بهبود يافته نرم افزار فابريك ايسيو مي باشد و جايگزين نرم افزار اصلي ايسيو مي گردد، برنامه اصلي خودرو به صورت كلي و بر اساس نياز مشتري مورد بازنگري قرار ميگيرد و در ريمپ ايسيو نرم افزار ايسيو براي دستيابي به حداكثرراندمان تغيير پيدا مي كند . اين كار با عنوان ريمپ ايسيو شناخته مي شود زيرا كه مپ ايسيو موتور خودرو را كنترل مي كند و ريمپ پارامتر هاي اصلاح شده ايسيو مي باشد كه مورد بازنگري قرار گرفته است. هنگامي كه ماشين شما ريمپ مي شود مي شود، نرم افزار تنظيم شده به پورت سريال خود (يا OBD پورت) وصل مي شود و سپس مپ خودرو را با نسخه جديد (ريمپ ايسيو ) تغيير مي دهد تا عملكرد موتور را افزايش دهد. توانايي خواندن و نوشتن و دانلود نرم افزار ايسيو  به طور مستقيم از طريق OBD باعث شده است كه صنعت ريمپ ايسيو به طور چشمگيري جهش پيدا كند . لازم بذكر است ريمپ ايسيو اكثريت با التفاق خودورهاي موجود در كشور در مركز دكتر ريمپ از طريق پورت دياگ OBD و بدون باز شدن ايسيو انجام مي پذيرد .

ريمپ به بهبود نرم افزاري ايسيو موتور گويند كه با هدف هاي كاهش مصرف سوخت، افزايش شتاب و گشتاور، افزايش حداكثر توان قابل دستيابي، كاهش تاخير و كوپ پدال و دريچه گاز، اصلاح پارامترهاي سوخت و جرقه، اصلاح پارامترهاي سنسور اكسيژن، تطبيق بهتر خودرو با شرايط آب و هوا و سوخت ايران و … گفته مي شود.

در حوزه برنامه ريزي ECU به جدول هاي از قبل تعيين شده توسط شركت توليد كننده براي مديريت كاركرد بخش هاي گوناگون موتور خودرو Map Table گفته ميشود. از جمله اين جدول ها مي توان به مقدار پاشش بنزين، زمان احتراق و … اشاره كرد.

چيپ تيونينگ چيست؟

چيپ تيونينگ يا تغيير نرم افزاري chip ايسيو، تعريف اصلي از ريمپ ايسيو امروزي است. چيپ تيونينگ به معني برداشت تراشه (EPROM)از روي برد ايسيو و پروگرام كردن چيپ بر روي BENCH مي باشد. چيپ تيونينگ به معناي ساده يعني تغيير نرم افزاري بر روي تراشه اصليايسيو موتور كه باعث ايجاد تغييرات قابل توجه در بازدهي موتور و شرايط كاري مختلف مي گردد .

كاتاف چيست ؟

كاتاف ناحيه اي از دور موتور مي باشد كه براي موتورهاي مختلف فعلي موجود در بازار ايران  از 5500 تا 6500 دور متغير مي باشد و در اين دورها پارامترهاي موتور بطور تناوبي قطع و وصل مي گردد تا در دورهاي انتهايي به موتور آسيب نرسد.  موتور در حالت فابريك در دورهاي يش از دور كاتاف نمي تواند قدرت بيشتري توليد كند چون راندمان حجمي موتور اجازه توليد قدرت بيشتر را نداده و در صورتي مي توان قدرت بيشتري از دور بالاتر از كاتاف استاندارد گرفت كه با انجام ريمپ خودرو مقدار سوخت و جرقه مورد نياز در آن دورها تامين گردد . و بيشتر براي مقاصد مسابقه و درگ و خودروهاي داراي لوازم كاربرد دارد .

كاتاف رگباري يا هارد كاتاف چيست ؟

اختلاف رفت و برگشت دور موتور در حالت كاتاف بصورت فابريك در موتور هاي مختلف با فاصله حدود  150 تا 200 دور طراحي شده است و مي توان اين فاصله زماني را با ريمپ كم كرد و به مثلا 50 دور يا كمتر رساند كه اصطلاحا به آن كاتاف رگباري گفته مي شود .

چرا بعضي از كدهاي خطاي ايسيو را حذف مي كنيم ؟

در بعضي مواقع خطاهايي در ايسيو ايجاد مي شود كه باعث روشن ماندن چراغ چك مي گردند اما بروز اين خطاها و دلايل بروز آنها هيچ تاثيري در عملكرد موتور ندارد و رفع آنها مستلزم هزينه گزافي مي باشد مثلا خطاي خرابي سنسور اكسيژن دوم يا خطاهايي از اين دست يا خطاي فرسودگي كاتاليزور كه در بعضي از خودروها از انواع ارزانتر كاتاليزور نيز مي توان استفاده كرد اما چراغ چك خاموش نمي شود لذا اين امكان در تاپ تيونينگ وجود دارد كه هرگونه خطايي كه در عملكرد موتور تاثيري ندارد را بطور كامل از حلقه كنترل ايسيو خارج نمايد .

ريمپ خودرو 407

۱ بازديد

در اين مقاله از سري مقالات ريمپ خودرو قصد توضيح مشخصات فني و ريمپ ايسيو 407 را داريم.اين خودروتوسط شركت ايران خودرو وارد بازار ايران شده ولي به دليل استقبال نا كافي از اين خودرو و به وجود آمدن رقيب هاي قدر مانند كيا اپتيما باعث شد كه ديگر در بازار هاي دست دوم خواهان نداشته باشد. با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.

پژو ۴۰۷ اولين بار در ششمين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران در سال ۱۳۸۴ توسط شركت ايران خودرو به نمايش درآمد كه با توجه به محدوديت واردات خودرو به كشور در آن سال ها و طراحي غيرعادي ۴۰۷، اين خودرو در نمايشگاه خودرو تهران مورد استقبال بازديدكنندگان قرار گرفت و يكي از جذاب ترين خودروهاي به نمايش درآمده بود.

سه سال بعد شركت سيتكو (زير مجموعه ايرانخودرو)مدل تغيير چهره يافته (فيس ليفت ۲۰۰۸) پژو ۴۰۷ را براي اولين بار در هشتمين نمايشگاه بين المللي خودرو مشهد در غرفه ايران خودرو به نمايش گذاشت.

از سال ۱۳۸۷ ايران خودرو شروع به ثبت نام و عرضه اين خودروي وارداتي كرد كه به احتمال زياد قصد تست بازار ايران و نهايتاً راه اندازي خط مونتاژ آن را داشت كه پس از استقبال نسبتاً كم در ايران و توقف توليد آن در فرانسه و قطع ارتباط پژو با ايرانخودرو ديگر ادامه نيافت.

از علت هاي عدم استقبال از اين خودرو در زمان واردات آن بين سال هاي ۸۷–۹۰ مي توان به قيمت گذاري بالاي ايرانخودرو و واردات نسخه دو ليتري آن نسبت به رقيبان ۶ سيلندر كره اي و ژاپني اشاره كرد.

بر اساس يك آمار غيررسمي ۱۵۰۰ دستگاه توسط ايرانخودرو و ۲۰۰ دستگاه توسط افراد ديگر با امكانات متفاوت به كشور وارد شده اند. ۴۰۷ در بازه سال هاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ به توليد رسيد و از آن پس جاي خود را به ۵۰۸ داد.

مشخصات فني:

انتخاب پيشرانه ۲ ليتري ۴۰۷ كه در واقع مدل مياني سري بنزيني آن است با هدف يكسان بودن پيشرانه آن با سيتروئن C5 از طرف PSA براي بازار ايران در نظر گرفته شد.اين مدل قابل انتخاب با جعبه دنده پنج سرعته دستي يا چهار سرعته خودكار است كه مي تواند حداكثر ۱۴۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقيقه توليد كند.

براي انجام ريمپ ايسيو باتيم تخصصي تيونينك دكتر ريمپ در تماس باشيد.

بر خلاف تفكر عامه مردم،شتابگيري در ۴۰۷ با توجه به وزن ۱‪/۵ تني آنچنان هم ضعيف نيست و در مدل دنده اي و اتومات اين اعداد به ترتيب برابر ۱۰ و ۱۱ ثانيه به ثبت رسيده است.

در اين مرحله بر روي جداول سوخت ،جرقه ، اكسيژن و دريچه گاز به نحوي تغييرات اعمال ميگردد كه بدون افزايش زياد مصرف سوخت حداكثر توان موتور و گشتاور تا ۱۰ % حاصل گردد. خودرو پژو 407 كه دريچه گاز برقي دارند ، داراي ارور نرم افزاري هستند، اين مشكل وقتي توام با مشكل سخت افزاري دريچه گاز در 407 ميشود با تاخير در گاز خوري ، كاهش شتاب اوليه و ضعف خودرو در سربالايي ميگردد كه به آن كپ سرگاز ميگوييم. رفع كپ پژو 407 در مركز ريمپ توسط متخصصين برنامه نويسي خودرو انجام ميشود.